Возлюбленные во Христе архипастыри, пастыри, монашествующие и все верные чада Белорусской Православной Церкви!

ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ!

Благая весть о Воскресшем Спасителе разливается ныне по всей нашей земле. Не только люди, но и природа радуется Христову Воскресению, ибо «ныне вся исполнишася света, небо же и земля и преисподняя» (Пасхальный канон, песнь 3).

Еще совсем недавно мы следовали за Господом по пути Его крестных страданий и вместе с апостолами и женами-мироносицами погребали Его Пречистое Тело, а сегодня вместе со святителем Григорием Богословом восклицаем: «Ныне спасение миру, миру видимому и миру невидимому! Христос из мертвых, – восстаньте с Ним и вы; Христос во славе Своей – восходите и вы; Христос из гроба – освобождайтесь от уз греха; отверзаются врата ада, истребляется смерть, отлагается ветхий Адам, совершается новый».

В спасительном возгласе «Христос Воскресе!» выражены суть христианской веры, смысл существования мира и основание непоколебимой надежды каждого человека. Господь воскрес не для Себя, и Его победа над смертью не была лишь Его личной победой. Всё это совершилось «ради нас и нашего ради спасения». В человеческий мир греха и тления, подчиненный закону смерти, Он приносит новую закваску, которая преображает всю сотворенную природу и навсегда отнимает у греха и смерти их власть и могущество.

«Смерть! где твое жало? ад! где твоя победа?» (1 Кор. 15, 55) – дерзновенно вопрошает апостол Павел. Они еще остаются в нашем мире, но уже не господствуют над нами, ибо, по слову святителя Феофана Затворника, «Воскресение Христово ввело новый образ бытия, на всё простирающийся».

Богослужение Святой Пасхи торжественно вторит словам апостола и святых отцов: «Смерти празднуем умерщвление, адово разрушение, иного жития вечнаго начало» (Пасхальный канон, песнь 7). В этих словах содержится не риторическое преувеличение, но поэтически выраженная глубочайшая догматическая истина, глубоко переживаемая в эти дни христианами. Воскресение Христово – это начало новой жизни и новой реальности, к которой приобщается каждый верующий, который живет полноценной церковной жизнью.

В нашем мире много нестроений и противоречий, тревожные новости и слухи беспокоят наши сердца, зачастую лишая душевного мира и вселяя неуверенность и страх перед будущим. Люди порой задаются вопросом: в чем же сила Воскресения Христова, как соединить Пасхальную радость с теми событиями, которые происходят на нашей планете?

На это вопрошание отвечает нам Евангелие, которое мы читаем на Пасхальной литургии. «В Нем была жизнь, и жизнь была свет человеков. И свет во тьме светит, и тьма не объяла его» (Ин. 1, 4-5). Греховная тьма этого мира бессильна перед Христовым Воскресением, она уже никогда не сможет погасить этот Свет, который «просвещает всякого человека грядущего в мир» (Ин. 1,9).

Важно помнить и другие евангельские слова, обращенные к каждому из нас: «Так да светит свет ваш пред людьми, чтобы они видели ваши добрые дела и прославляли Отца вашего Небесного» (Мф. 5:16). Именно от нас, христиан, от наших поступков, слов и даже мыслей во многом зависит, насколько будет просвещен окружающий нас мир светом Христовой веры, насколько будет изменяться к лучшему.

Воскресение – это не только реальность будущего века, к его плодам мы приобщаемся уже сейчас, живя на земле. «Встань, спящий, и воскресни из мертвых, и осветит тебя Христос» (Еф. 5,14) – в этих словах апостола Павла говорится не о физической смерти и воскресении, а о благодатном духовно-нравственном преображении человека. Как поясняет святитель Иоанн Златоуст: «В каком же смысле это Воскресение? В таком, что грех умервщлен, а праведность воскресла, ветхая жизнь упразднилась, а началась новая – евангельская».

Но это возрождение зависит не только от благой воли Божией, «Который хочет, чтобы все люди спаслись и достигли познания истины» (1 Тим. 2,4). Наше усердное следование заповедям, наши усилия в преодолении своих недостатков и деятельная любовь к ближнему – вот условия, при которых мы можем войти в радость Господа Своего и всем существом приобщиться к той реальности, о которой свидетельствуют Пасхальное богослужение и святые угодники Божии.

«Если Бог за нас, кто против нас?» (Рим. 8, 31). Именно в этом залог душевного мира и непоколебимой надежды. Если мы живем с Богом и стремимся Его законы сделать законами нашей жизни, ничто не в силах отлучить нас от любви Божией и лишить радости Христова Воскресения.

Поздравляя вас, дорогие, со Светлым Христовым Воскресением, желаю, чтобы свет Христовой любви всегда освящал ваши сердца, чтобы через нас он изливался на всех людей, ближних и дальних. Да сохранит Господь мир в нашей стране, да восстановит мир в Украине и на Святой земле! С радостью и благодарением принесем Богу наши сердца и искреннюю веру, добрые дела и деятельную любовь к ближним. И пусть вся наша жизнь, преображенная и освященная Божьей благодатью, никогда не перестает свидетельствовать о Великой Победе Господа нашего Иисуса Христа.

+ВЕНИАМИН,

Митрополит Минский и Заславский,

Патриарший Экзарх всея Беларуси

Пасха Христова, 2024

город Минск

Узлюбленыя ў Хрысце архіпастыры, пастыры, манахі і ўсе верныя дзеці Беларускай Праваслаўнай Царквы!

ХРЫСТОС УВАСКРЭС!

Добрая вестка пра Уваскрэслага Спасіцеля сёння разносіцца па ўсёй нашай зямлі. Не толькі людзі, але і прырода радуецца Хрыстову Уваскрасенню, бо «цяпер усё напоўнілася святлом – і неба, і зямля, і прадонне» (Пасхальны канон, песня 3).

Яшчэ зусім нядаўна мы ішлі за Госпадам па шляху Яго крыжовых пакут і разам з апосталамі і жанчынамі-міраносіцамі пахавалі Яго Прачыстае Цела, а цяпер разам са свяціцелем Грыгорыем Багасловам усклікаем: «Сёння спасенне для свету, свету бачнага і свету нябачнага! Хрыстос з мёртвых, – паўстаньце з Ім і вы; Хрыстос у славе Сваёй – узыходзьце і вы; Хрыстос з магілы – вызваляйцеся ад путаў граху; адчыняюцца вароты пекла, знішчаецца смерць, адыходзіць стары Адам, паўстае новы».    

У спасіцельным прывітанні «Хрыстос Уваскрэс!» выказана сутнасць хрысціянскай веры, аснова нашага спадзявання, сэнс існавання свету і аснова непахіснай надзеі кожнага чалавека. Гасподзь уваскрэс не дзеля Сябе, і Яго перамога над смерцю не была толькі Яго асабістай перамогай. Усё гэта здзейснілася «дзеля нас і нашага дзеля спасення». У чалавечы свет, падпарадкаваны граху, тленню і закону смерці, Ён прыносіць новую закваску, якая пераўтварае ўсю створаную Ім прыроду і назаўсёды адымае ў граху і смерці іх уладу і магутнасць.

«Смерць! дзе тваё джала? пекла! дзе твая перамога?» (1 Кар. 15, 55), – рашуча запытвае апостал Павел. Так, яны яшчэ застаюцца ў нашым свеце, але ўжо не пануюць над намі, бо, паводле слова свяціцеля Феафана Затворніка, «Уваскрасенне Хрыстова ўвяло новы вобраз быцця, які на ўсё распасціраецца».

Богаслужэнне Святой Пасхі ўрачыста паўтарае словы апостала і святых айцоў: «Смерці святкуем мы ўмярцвенне, пекла разбурэнне, пачатак іншага – вечнага жыцця» (Пасхальны канон, песня 7). У гэтых словах змяшчаецца не рытарычнае перабольшванне, але паэтычна выказаная найглыбейшая дагматычная ісціна, якая глыбока перажываецца ў гэтыя дні хрысціянамі. Уваскрасенне Хрыстова – гэта пачатак новага жыцця і новай рэальнасці, да якой далучаецца кожны веруючы, які жыве паўнавартасным царкоўным жыццём.

У нашым свеце шмат бязладдзя і супярэчнасцяў, трывожныя навіны і чуткі непакояць нашы сэрцы, часта пазбаўляючы нас душэўнага міру і ўсяляючы няўпэўненасць і страх перад будучыняй. Людзі часам задаюцца пытаннем: у чым жа сіла Уваскрасення Хрыстова, як спалучыць пасхальную радасць з тымі падзеямі, якія адбываюцца на нашай планеце?

На гэтае пытанне адказвае нам Евангелле, якое мы чытаем на Пасхальнай літургіі. «У Ім было жыццё, і жыццё было святлом для людзей; і святло ў цемры свеціць, і цемра не агарнула яго» (Ін. 1, 4-5). Грахоўная цемра гэтага свету бяссільная перад Хрыстовым Уваскрасеннем, яна ўжо ніколі не зможа пагасіць гэтае Святло, «Якое прасвятляе ўсякага чалавека, што прыходзіць у свет» (Ін. 1, 9).

Важна памятаць і іншыя евангельскія словы, звернутыя да кожнага з нас: «Так няхай свеціць святло ваша перад людзьмі, каб яны бачылі вашы добрыя ўчынкі і ўслаўлялі Айца вашага, Які на нябёсах» (Мф. 5, 16). Менавіта ад нас, хрысціян, ад нашых учынкаў, слоў і нават думак у многім залежыць, наколькі будзе асвечаны навакольны свет святлом Хрыстовай веры, наколькі будзе мяняцца да лепшага.

Уваскрасенне – гэта не толькі рэальнасць будучага веку, да яго пладоў мы далучаемся ўжо цяпер, жывучы на зямлі. «Устань, хто спіць, і ўваскрэсні з мёртвых, і асветліць цябе Хрыстос» (Эф. 5, 14), – у гэтых словах апостала Паўла гаворыцца не пра фізічную смерць і ўваскрасенне, а пра благадатнае духоўна-маральнае перамяненне чалавека. Як тлумачыць свяціцель Іаан Залатавуст: «У якім жа сэнсе гэтае Уваскрасенне? У такім, што грэх умярцвёны, а праведнасць уваскрэсла, старое жыццё скасавана, а пачалося новае – евангельскае».

Але гэтае адраджэнне залежыць не толькі ад добрай волі Бога, «Які хоча, каб усе людзі спасліся і прыйшлі да спазнання ісціны» (1 Цім. 2, 4). Наша стараннае следаванне запаведзям, нашы намаганні ў пераадоленні сваіх недахопаў і дзейсная любоў да бліжняга – вось умовы, пры якіх мы можам увайсці ў радасць Госпада Свайго і ўсёю сваёю істотаю далучыцца да той рэальнасці, пра якую сведчаць Пасхальнае богаслужэнне і святыя ўгоднікі Божыя.

«Калі Бог за нас, то хто супраць нас?» (Рым. 8, 31). Менавіта ў гэтым залог душэўнага міру і непахіснай надзеі. Калі мы жывём з Богам і імкнемся Яго законы зрабіць законамі нашага жыцця, нішто не зможа адлучыць нас ад любові Божай і пазбавіць радасці Хрыстова Уваскрасення.

Віншуючы вас, дарагія, са Светлым Хрыстовым Уваскрасеннем, жадаю, каб святло Хрыстовай любові заўсёды асвячала вашыя сэрцы, каб праз нас яно пралівалася на ўсіх людзей, бліжніх і дальніх. Няхай Гасподзь захавае мір у нашай краіне, ды адновіць мір на Украіне і на Святой зямлі! З радасцю і падзякай прынясём Богу нашыя сэрцы і шчырую веру, добрыя справы і дзейсную любоў да бліжніх. І няхай усё нашае жыццё, пераўтворанае і асвечанае Божаю благадаццю, ніколі не перастае сведчыць пра вялікую перамогу Госпада нашага Іісуса Хрыста.

+ВЕНІЯМІН,

Мітрапаліт Мінскі і Заслаўскі,

Патрыяршы Экзарх усяе Беларусі

Пасха Хрыстова, 2024

горад Мінск